piątek, 28 stycznia 2011

Gramatik - Światła Miasta (2000)


Lista utworów :

1.Wiatruczas – 3:24
2.Nie ma czasu pomyśleć (gośc. Pezet) – 4:45
3.Friko – 3:43
4.Każdy ma chwile (gośc. Fenomen) – 5:18
5.Spacer – 1:06
6.Nie ma skróconych dróg – 4:04
7.Mówią mi (gośc. Eis) – 5:01
8.Puste pokoje (bębny grają miks) – 4:15
9.Zwyczajne marzenia – 3:35
10.Jest już późno, piszę... – 3:26
11.Pamiętam (gośc. Fisz) – 4:19
12.Wiatrucień – 3:02

Klipy:

Informacje:
 Światła miasta – drugi studyjny album warszawskiego zespołu Grammatik wydany w listopadzie 2000 przez wytwórnię T1-Teraz. Krążek sprzedał się w ponad 30 tys. egzemplarzy.Promując tę płytę skład zagrał ponad 170 koncertów w Polsce, Czechach i Niemczech.

Recenzja:
11 lat temu mój kolega wypowiedział słowa "Gramatik, to taki Kaliber 44 z Warszawy". Pamiętam te słowa jak dziś, bo to one ukształtowały we mnie pewną tendencję do chętnego słuchania tego zespołu, co też pozwoliło mi wyrobić pewne zdanie na ich temat. Co jak co ale ich każda piosenka poprawiała mi humor. Osobiście nie wiem skąd oni brali moc do pisania takich pięknych tekstów, które na pewno dawały i dają do myślenia do dziś, ale to i tak było, jest i będzie piękne. Jest jeszcze coś co łączy ich z Kalibrem. Jeden z członków obydwu legendarnych zespołów dalej czynnie udziela się w przemyśle i robi to z niezłym skutkiem (AbradAb / Eldo), drugi zaś odwiesił majka na stojak i przez jakiś czas nie zajmuje się rapem (Joka / Jotzue). Co jest tematem przewodnim płyty? Jest nim szara (czasem czarna) rzeczywistość monotonnego życia naszej Stolicy. Została ona ukazana poprzez wieczór (czasem noc) i wiatr, który zawarty jest w Intrze, Outrze i prawie każdej piosence. Wszystkie teksty mają charakter prawilnego patosu, jednak młodzi wtedy Eldo, Jotzue, Eis, Pezet, czy nawet sam Fisz, w swoich tekstach przejawiali niezwykłą mądrość i chęć buntu przeciwko naznaczonym odgórnie zasadom. Każda piosenka opowiada o czym innym, ale każda ma w sobie to coś co daje nam pozytywną energię i ochotę by odtworzyć ją jeszcze raz. Każda też piosenka daje nam te pewne przesłanie, które dobrze zrozumiane, staje się przydatne w dzisiejszych czasach.
Co jak co ja mam do tej płytki sentyment. Mimo iż ma już 11 lat i jest starsza od niektórych dzisiejszych "znawców" kultury hip-hopowej, to dla mnie jest ona dalej ponadczasowa. Zresztą zobaczcie sami:














Ja za płytkę dam 9.8/10 za piosenkę "Puste Pokoje", dzięki której codziennie dostaje motywacji by pisać kolejne teksty i recenzje dla was.
Na wasze opinie czekam w komentarzach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz